Midsommar i Dalarna

Den här midsommaren var jag & barnen uppe i Vikarbyn i Dalarna för att fira det på ett klassiskt vis. Men tyvärr var min fru tvungen att jobba hela midsommarn. Så då åkte jag upp till min bror. Vi åkte torsdag lunch & var uppe vid 19:00 tiden, det tar ju sjukt lång tid att köra hela vägen upp till dem. Jobbigt att köra hela vägen själv, men det gick väldigt bra & smidigt att köra. Nästa gång hoppas jag att frugan kan följa med så man har någon att prata med där fram. Barnen var hur duktiga som helst, inte ett dugg arga eller bråkiga.

 

Man blir ju trollbunden av den underbara miljön & naturen i Dalarna. Kunde dock ha varit bättre väder under midsommarn, men sådant är man ju van vid. Regn & dåligt väder hör ju midsommaren till. Efter att vi hade packat in sakerna hos brorsan med familj var det dags för lite kvälls vickning & en öl i bastun.

 

På midsommaraftonen åkte Micke & jag ner i byn för att ”låna” lite björkris till dekoration. Sedan var det bara att försöka sätta fast allt på huset & snygga till det innan alla gästerna skulle dyka upp. Det var sagt att vi skulle bli runt arton personer. Runt 16 tiden började gästerna droppa in & sedan var det fullt ös hela vägen in i kaklet. Det var midsommarstångsresning gånger två, kan ni tänka er att dem reser två stycken i en liten by som Rättvik, humm Men grant var det i alla fall, fast vi valde att bara se ett firande. Såklart var ju systrarna Kallur där, dem lyckades stå i vägen hela tiden när jag skulle ta kort på stången, märkligt. :-)

 

Sedan kom det en liten regnskur & vi tog beslutet att gå hem för att fixa kaffe tårta. Gott som bara den. Sedan var det mingel & underhålla barn men tröttheten knackade på dörren. Efter lite film & chips i soffan var det dags att lägga barnen i gillestugan. Vi vuxna satt uppe några timmar till & drack kaffe, whiskey, konjak. Även under kvällen kom det några regnskurar men det är då man är glad att man sitter på en altan, gött!  

 

Lördagen tillbringade vi i Insjön & lite guidning i Tällberg, så himla vackert det är i Dalarna. I Insjön gick vi runt i dem olika butikerna & ett besök på C Olsson var ett ont måste. Där lyckades ju någon skära sig på en grönsakshackare & vem var det då. Just det, JAG som bara skulle se hur den fungerade. Hade vi plåster…? Nej såklart inte! Men det löste sig ändå, hihi :-D. Det ända jag köpte var såpbubblor till mina barn, som dem lyckades hälla ut hälften av efter tre timmar.

 

På eftermiddagen tog vi oss ner till stranden för lite lek & bad, bad för barnen i alla fall. Vi byggde även ett sandslott & Hampus var en hejare på att hjälpa till, han verkade älska att krypa i den blötta sanden, till Mickes förtjusning. Tuva & Matilda tog ett par dopp i Siljan, men det var väl inte så himla varmt i vattnet för det blev inget längre bad. Efter strandhugget & lite bastu var det dags för nattning av barn igen för att sedan gå ut på altanen & ha en spelkväll med tilltugg, dricka. Hade gärna varit uppe hela natten & spelat, men hade lång väg att köra på söndagen. Vill inte vara allt för trött.

 

Resan hem gick lika bra som uppresan om inte bättre, så himla underbara barn man har. Dem leker & stojar med varandra så himla bra i bilen, stannade för en snabb rastning utanför Örebro. Annars körde vi nästan i ett streck för att komma hem & där hemma väntade värdens bästa fru. Barnen längtade så efter sin mamma.

 

Borta bra men hemma bäst

Tack för ett härligt midsommar firande Micke, Linda,  Matilda & Hampus!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0